A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) döntése indirekt bizonyíték arra, hogy a Fogyasztóvédelmi Hatóság egyes döntési pozícióban lévő munkatársai a dohányipari lobbi és azok támogatói (most ez az RTL klub VV4-et létrehozó produkciós irodája) érdekeit veszik figyelembe.

http://www.origo.hu/teve/20110525-nem-birsagoljak-az-rtl-klubot-a-dohanyzo-villalakok-miatt.html

A VV4 müsoraiban, összefoglaló adásaiban látható volt a dohánytermék logója. Nagyon furcsa, hogy a 2010-es év végén lévő műsorban a Szandika nevű szereplő a jacuzziban dohányzott, akkor a jacuzzi szélén kivehető volt a cigarettájának a doboza. 2011. január 1-e után az VV4 adásai előtt megjelentek a termék kihelyezéses reklámra figyelmeztető feliratok. Azaz nagyon is tisztában voltak a jogszabályokkal a VV4 szerkesztői január 1 előtt is. Tehát tudhatták, hogy aminek a márkajelzése megjelenik az jogi szempontból reklámnak minősül. Ez nem csak jogi okoskodás hanem az is tény, hogy vannak olyan fogyasztók, amelyek egy termék felismerhető jegyei alapján fognak terméket vásárolni. Ez esetben dohányterméket.

Az NFH ezek szerint igen nagyott hazudott:  a csatorna és a Való Világ szerkesztői nem vétettek a dohánytermékekkel kapcsolatos szponzorációs tevékenységről szóló jogszabály ellen, "tehát a törvény 20-§-ában foglalt tilalom megsértése sem állapítható meg" - áll a szövegben.

Azt is mondhatnánk, hogy valaki nagyon elbaltázta az indoklást,  mert egy másik hatóság, az igen sokat szidott Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa ugyanezt már kifogásolta és büntetést is kiszabott a VV4-re:

"A csatornát további 14 millió forintos bírság megfizetésére is kötelezték reklámszabályok megsértése miatt. Az NMHH az alkohol- és dohánytermékek gyakori bemutatását is kifogásolta, de a büntetést méltányosságból nem a 377 eset, hanem a 38 adás alapján szabta ki."

http://www.origo.hu/teve/20110511-megbuntette-a-mediahatosag-az-rtl-klubot-a-valo-vilag-miatt.html

 

"A határozat kitér arra is, hogy a villalakók a műsor során nem álltak az RTL Klubbal munkaviszonyban, és szintén hibás volt a panaszos azon érvelése, miszerint a villát közforgalmú helynek minősítette."

Nagyon átlátszó érvelés a fenti érvelés is mivel az RTL Fókusz müsorában mindig bemutatták, hogy a VV4-ben hogyan és kik dolgoznak. Na az egyik műsorban pont látszik, hogy az egyik munkatársuk napi feladata a levelek bevitele és a villa feltöltése. Ebben a pillanatban jogi szempontból a VV4 villa munkahelynek minősül az egyik szempontból.

A másik szempontból ha a VV4 szereplői az NFH szerint sem munkatársak akkor megállja a helyét az, hogy a VV4 villa közforgalmú intézmény. A VV4-ben volt iskola, volt kiképzés, volt tornaóra. A tornaórán például a Szandika nevű szereplő dohányzott és ezt még a tornatanár is rossz néven vette.

Az egyik szereplőt kizárták mert veszélyeztette egy másik szereplő egészségét azzal, hogy megdobálta palackokkal és naranccsal majd neki ugrott. A sokak által nem látott villa szabályzat szerint a többi szereplő egészségét nem lehet veszélyeztetni. A NFH sem látta azt be, hogy a dohányzás a másik ember egészségét veszélyeztetné.

 

Ennyit a Magyar fogyasztók védelméről. Más kérdés, hogy a tudatos fogyasztó nem vásárol egészségtelen terméket azaz dohányterméket sem. Azért lehet, hogy van olyan tudatlan tudatos fogyasztó aki azt gondolja, hogy a Fogyasztóvédelmi Hatóság nem engedne olyan terméket a polcokra amely a használata során súlyosan károsítja a fogyasztójának és a környezetében lévők egészségét.

Ez nem így van. Még a törvénytelen reklámoktól sem véd a fogyasztóvédelmi hatóság...

A Füstirtók Egyesületének elnöke biztos bővebben tudna mesélni arról, hogy az NFH döntéseiben a dohányipari lobbi mennyire mélyen benne van...

  http://www.medicalonline.hu/eu_politika/cikk/kozlemenydomping__aktiv_fustirtok

http://www.hirextra.hu/2008/01/10/a-fustirtok-pert-nyertek/